“Definisi” x bermaksud istilah yang digunakan dalam dasar ini dan makna yang dijelaskan di bawah:

Pengurusan fakulti, institut, atau pusat akademik: dekan, pengarah, timbalan, atau timbalan yang menguruskan urusan mana-mana fakulti, institut, pusat, dan mengurus karya mereka di universiti. Majlis dewan fakulti, institut, dan pusat akademik: dewan fakulti, institut, atau pusat akademik yang menguruskan urusan yang berkaitan dengannya. Jabatan fakulti, institut, dan pusat akademik: jabatan akademik di bawah fakulti, institut, atau pusat akademik di universiti. Dekan: dekan fakulti atau institut. Pengarah: pengarah sebuah pusat akademik.

Perkara 2:

Tanggungjawab menguruskan fakulti, institut, atau pusat akademik ditugaskan untuk:

Majlis fakulti, institut, atau pusat akademik.

Dekan fakulti, institut, atau pengarah pusat akademik.

Perkara 3:

Majlis fakulti, institut, atau pusat akademik terdiri daripada:

Dekan atau pengarah pusat sebagai Pengerusi majlis.

Timbalan atau setiausaha, dan salah seorang daripada mereka hendaklah dilantik menjadi setiausaha majlis.

Ketua jabatan.

Maksimum tiga ahli fakulti dari fakulti, institut, atau pusat akademik sebagai ahli yang dilantik oleh dekan fakulti atau institut atau pengarah pusat akademik.

Perkara 4:

Majlis fakulti, institut, atau pusat akademik khusus untuk membincangkan perkara-perkara yang berkaitan dengan fakulti, institut, atau pusat akademik, khususnya:

Mengesyorkan pelantikan ahli fakulti, pensyarah, dan tutor.

Mengesyorkan pelan kajian atau memindanya dengan penyelarasan dengan jabatan.

Mengesyorkan kurikulum, teks induk, dan rujukan untuk jabatan-jabatan fakulti, institut, atau pusat akademik.

Menggalakkan pembangunan penyelidikan saintifik dan menyelaraskan bahawa di antara jabatan-jabatan fakulti, institut, atau pusat dan bekerja untuk menerbitkan penyelidikan itu.

Mengesyorkan tarikh peperiksaan dan menetapkan peraturan yang berkaitan dengan pentadbirannya.

Mengesyorkan dasar dalaman fakulti, institut, atau pusat.

Mengesyorkan rancangan latihan yang diperlukan untuk fakulti, institut, atau pusat.

Mengesyorkan aktiviti luar untuk fakulti, institut, atau pusat.

Memutuskan perkara pelajar yang termasuk dalam fungsinya dan menyerahkan perkara-perkara lain kepada majlis lain di universiti.

Mengkaji, belajar dan mencadangkan pendapat mengenai apa yang diberikan kepadanya oleh majlis lain di Universiti, Rektor, atau Timbalan Rektor di bahagian yang sama fakulti, institut, atau pusat.

Perkara 5:

Pertama: Majlis fakulti, institut, atau pusat bertemu sekurang-kurangnya sekali sebulan dengan jemputan dari Pengerusi. Keputusan majlis dikeluarkan berdasarkan undian mayoritas anggota yang hadir, dalam hal ikatan sebelah Pengerusi akan diambil

Kedua: Majlis fakulti, institut, atau pusat boleh merumuskan jawatankuasa tetap atau sementara dari kalangan anggotanya atau orang lain.

Perkara 6:

Seorang dekan dilantik untuk setiap fakulti atau institusi dan seorang pengarah untuk setiap pusat akademik yang dipilih dari kalangan ahli fakulti yang sangat berkelayakan secara akademik dan pentadbiran. Pelantikan itu akan berdasarkan penamaan Timbalan Rektor bahawa fakulti, institut atau pusat berada di bawah dan keputusan daripada Rektor. Pelantikan itu akan berlangsung selama dua tahun dengan pilihan untuk memperbaharui.

Perkara 7:

Dekan atau pengarah bertanggungjawab atas urusan penyelidikan saintifik, pentadbiran, kewangan, sains dan kajian pascasiswazah fakulti, institut, atau pusat menurut peraturan dan dasar universiti, khususnya:

Memberi cadangan mengenai rancangan pendidikan dan ilmiah, penyelidikan saintifik dan kajian pascasiswazah fakulti.
Pengawasan semua kakitangan fakulti.
Memberi cadangan untuk menyelesaikan keperluan fakulti untuk pekerja akademik, makmal dan pentadbiran dan menaik taraf tahap pekerja.
Memberi cadangan untuk menyelesaikan keperluan fakulti untuk kemudahan, peralatan, jentera, alat dan lain-lain.
Berusaha memelihara sistem dalaman fakulti, mengedarkan tanggungjawab, mengawasi aliran kerja dan peperiksaan, dan memberitahu pengurusan universiti tentang isu yang berkaitan.
Sediakan Timbalan Rektor bahawa fakulti, institut atau pusat di bawah laporan dengan akhir setiap tahun akademik mengenai hal ehwal pembelajaran dan aktiviti lain di fakulti, institut, atau pusat.

Perkara 8:

Pertama: Setiap fakulti, institut, atau pusat mungkin mempunyai satu atau lebih timbalan dari kalangan ahli fakulti yang sangat berkelayakan secara akademik dan pentadbiran. Timbalan itu dilantik oleh Rektor berdasarkan cadangan daripada dekan fakulti dan cadangan Timbalan Rektor, yang mana fakulti, institut atau pusat berada di bawah, tidak lebih dari dua tahun dengan pilihan untuk memperbaharui.

Kedua: Timbalan membantu dekan atau pengarah dalam fungsinya dan timbalan atau pengarah boleh memberikan apa-apa perkara kepada mana-mana timbalan menteri untuk dipelajari atau mengambil keputusan. Beliau boleh membenarkan mana-mana daripada mereka dalam pengkhususan mereka-untuk memutuskan mengenai perkara-perkara tertentu secara kekal, tetapi dia mesti memaklumkan kepada jabatan fakulti dan pengurusan universiti mengenai kebenaran ini.
Dekan atau pengarah boleh menetapkan tanggungjawab kedudukan timbalan kosong di fakulti, institut atau pusatnya, atau jika timbalan tidak hadir, kepada mana-mana timbalannya yang lain.
Jika kedudukan dekan atau pengarah kosong, atau dekan atau pengarah tidak hadir, Rektor boleh menetapkan kedudukan itu kepada salah seorang timbalan menteri untuk bertindak bagi pihak dekan berdasarkan saranan dari Timbalan Rektor yang mana fakulti atau institut berada di bawah .

Perkara 9:

Posisi sokongan dekan dilantik daripada ahli-ahli fakulti yang sangat berkelayakan secara akademik dan pentadbiran dengan keputusan daripada Rektor dan berdasarkan pencalonan Timbalan Rektor yang mana didakwa berada di bawah tidak lebih daripada dua tahun dengan pilihan untuk memperbaharui.

Perkara 10:

Pertama: ahli fakulti yang sangat berkelayakan secara akademik dan pentadbiran boleh dilantik sebagai timbalan kepada dekan-dekan pendukung.

Kedua: pelantikan itu berlaku dengan keputusan daripada Rektor berdasarkan cadangan daripada dekan dan cadangan Timbalan Rektor yang mana deanery berada di bawah tidak lebih daripada dua tahun dengan pilihan untuk memperbaharui.

Perkara 11:

Jabatan-jabatan fakulti, institut, atau pusat akademik ditubuhkan dengan keputusan daripada ‘Senate’ berdasarkan cadangan dari dewan fakulti, institut, atau pusat akademik dan cadangan Timbalan Rektor yang fakulti, institut atau pusat adalah di bawah dan dengan sokongan Rektor.

Setiap jabatan fakulti, institut, dan pusat mempunyai dewan sendiri yang terdiri daripada ahli fakulti di jabatan. Setiap jabatan mempunyai pihak berkuasa dalam urusan saintifik, pentadbiran, dan kewangan dalam lingkungan peraturan dan dasar universiti.

Perkara 12:

Majlis jabatan itu bermesyuarat sekurang-kurangnya sekali sebulan dengan jemputan dari Pengerusi. Keputusan dewan dikeluarkan berdasarkan suara majoriti anggota yang hadir; dalam hal perhimpunan sebelah Pengerusi akan diambil.

Perkara 13:

Majlis jabatan mempunyai pihak berkuasa berikut:

Mengesyorkan pelan kajian, kurikulum, teks induk, dan rujukan dan menyerahkannya kepada majlis fakulti, institut, atau pusat.

Mengesyorkan pelantikan ahli fakulti, pensyarah, dan tutor dan promosi mereka dan mengemukakannya kepada majlis fakulti, institut, atau pusat.

Mengkaji projek penyelidikan saintifik, mengedarkan kuliah, tutorial, dan aktiviti latihan kepada ahli fakulti dan tutor dan mengatur dan menyelaras aktiviti jabatan.

Memutuskan mengenai hal pelajar dalam pengkhususan yang sama.

Buat jawatankuasa tetap atau sementara dari kalangan anggotanya

Perkara 14:

Setiap jabatan bertanggungjawab untuk mengajar mata pelajaran dalam bidang pengkhususan mereka setelah diluluskan oleh ‘Senate’.

Perkara 15:

Pertama: ketua jabatan itu dilantik dari kalangan ahli fakulti yang sangat berkelayakan secara akademik dan administratif oleh keputusan dari Rektor berdasarkan pencalonan dekan fakultas, institut, atau pusat dan rekomendasi dari Deputi Rektor yang fakulti, institut atau pusat adalah di bawah.

Kedua: perlantikan tidak boleh melebihi dua tahun dengan pilihan untuk memperbaharui.

Ketiga: ketua jabatan bertanggung jawab atas hal saintifik, administrasi, dan keuangan, hal penyelidikan ilmiah, dan studi pascasarjana dalam keterbatasan peraturan dan kebijakan, khususnya:

Memberi cadangan mengenai rancangan pendidikan dan ilmiah, penyelidikan saintifik dan kajian pasca siswazah.

Memberi cadangan untuk menyelesaikan keperluan jabatan untuk kakitangan akademik, makmal dan pentadbiran dan menaik taraf tahap pekerja.

Memberi cadangan untuk menyelesaikan keperluan fakulti untuk kemudahan, peralatan, jentera, alat dan lain-lain.

Pantau aliran kerja di jabatan dan mengawasi pemakaian sukatan pelajaran subjek akademik yang diajar di jabatan, dan dia harus memberitahu dekan tentang semua isu yang berkaitan.

Menyelia semua kakitangan jabatan.

Sediakan dekan bahawa fakulti atau institut atau pengarah pusat dengan laporan pada akhir setiap tahun akademik mengenai urusan pembelajaran dan kegiatan lain di jabatan.

Perkara 16:

Setiap jabatan mempunyai pemegang amanah yang dipilih pada awal setiap tahun akademik dari kalangan anggota jabatan melalui majlis jabatan. Beliau membantu ketua jabatan untuk menguruskan hal ehwal majlis jabatan.

Perkara 17:

Setiap jabatan mempunyai setiausaha yang dipilih pada awal setiap tahun akademik dari kalangan pensyarah dan tutor jabatan melalui dewan jabatan. Beliau membantu ketua jabatan dan pemegang amanah untuk menguruskan hal ehwal jabatan.

Perkara 18:

Apabila perlu, majlis fakulti, institut, atau pusat boleh membentuk jawatankuasa berdasarkan dasar dalaman fakulti, institut, atau pusat, yang mempertimbangkan perkara berikut:

Setiap jawatankuasa mempunyai Pengerusi dari kalangan anggotanya yang ditetapkan oleh majlis fakulti, institut, pusat, atau jabatan.

Penamaan anggota Jawatankuasa dengan keputusan daripada majlis fakulti, institut, pusat, atau jabatan.

Majlis bertemu sekurang-kurangnya sekali sebulan dengan jemputan daripada Pengerusi. Keputusan majlis dikeluarkan berdasarkan undian majoriti anggota yang hadir, dalam hal perpisahan sebelah Pengerusi akan diambil. Jawatankuasa itu mengemukakan cadangannya kepada majlis fakulti, institut, pusat atau jabatan untuk memutuskan dengan sewajarnya.

Perkara 19:

Sekiranya jawatan anggota fakulti di jabatan kosong, pentadbiran dan pengurusan akademik jabatan itu ditugaskan kepada ketua jabatan dengan mendapatkan keputusan daripada Rektor.

Perkara 20:

Apabila mengira peratusan perwakilan dalam majlis jabatan, Rektor, Timbalan Rektor, dan dekan fakulti, ia tidak akan dipertimbangkan dalam bilangan anggota jabatan.

Perkara 21:

Dekan fakulti, institut, atau pusat boleh menghadiri mesyuarat majlis jabatan dan dia boleh memanggil mesyuarat, dalam hal ini dia akan menjadi pengerusi pertemuan.

Perkara 22:

‘Senate’ Universiti menetapkan peraturan yang mengawal hal ehwal jabatan.

Perkara 23:

Pengerusi dewan menentukan perkara yang akan dibincangkan oleh dewan, ia memanggil dewan untuk pertemuan, dan dia boleh menghubungi pakar untuk menghadiri pertemuan; Walau bagaimanapun, mereka tidak dibenarkan mengundi.

Perkara 24:

Jemputan untuk menghadiri mesyuarat itu adalah dalam bentuk bertulis, melalui pos atau melalui e-mel termasuk agenda mesyuarat, ahli mesti diberitahu sekurang-kurangnya 24 jam sebelum mesyuarat.

Perkara 25:

Sesi ini tidak akan dianggap sah melainkan ia dihadiri oleh majoriti ahli. Sekiranya majoriti tidak dicapai pada kali pertama, Pengerusi boleh memanggil mesyuarat untuk kali kedua. Dalam kes ini, mesyuarat akan diadakan secara sah tanpa mengira jumlah peserta.

Perkara 26:

Ahli Majlis mesti mengundi, “YA” atau “TIDAK”, dan keputusan dibuat berdasarkan majoriti ahli yang hadir. Dalam kes undi yang sama, pihak Pengerusi akan menang.

Perkara 27:

Pengerusi Majlis hendaklah dimaklumkan mengenai keputusan yang perlu dikemukakan kepada majlis dalam tempoh tidak lebih daripada dua minggu dari tarikh terbitan. Pengerusi hendaklah mengemukakan keputusan kepada majlis itu dalam tempoh tidak lebih daripada satu bulan dari tarikh penghantaran mereka di majlis itu. Majlis boleh mengembalikan keputusan itu pada sumber asalnya dengan menjelaskan alasannya. Jika majlis asal menegaskan keputusan, mereka perlu dikemukakan dalam tempoh satu bulan dari tarikh penyertaan mereka.

Perkara 28:

Setiap fakulti dikehendaki mempunyai pemeriksa luar di pangkat profesor penuh.

Perkara 29:

Tugas Pemeriksa Luaran adalah seperti berikut:

Menilai soalan peperiksaan dan menandakan skim untuk program sarjana yang berkaitan untuk memastikan kecemerlangan akademik dikekalkan;
Mengkaji, menilai dan memberi nasihat mengenai program sarjana yang berkaitan untuk memastikan ia selaras dengan keperluan dunia perindustrian dan perniagaan dan matlamat negara;
Sediakan laporan yang akan dikemukakan kepada ‘Senate’ Universiti mengenai pelaksanaan, kualiti dan langkah yang akan diambil untuk meningkatkan program sarjana yang berkaitan;
Tawaran pendapat, pandangan/nasihat melalui e-mail, telefon atau sebarang kaedah lain, bila dan jika diperlukan oleh MEDIU;
Lawati MEDIU sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh jawatannya, dan semasa lawatan itu untuk memberi kuliah, seminar atau bengkel, sebagaimana yang diperlukan oleh Fakulti.

Perkara 30:

Tempoh Pelantikan
1. Tempoh setiap pelantikan adalah untuk tempoh tidak melebihi tiga tahun.
2. Mana-mana pihak boleh menamatkan perlantikan ini dengan notis bertulis selama satu bulan kepada pihak lain.
3. Pemeriksa Luar boleh dilantik semula oleh Senat pada akhir temujanji.

Perkara 31:

Syarat-syarat
Pemeriksa luar adalah berhak kepada yang berikut:

Satu honorarium US $ 3,000 setahun perkhidmatan, yang akan dibayar kepada pemeriksa luar pada akhir setiap tahun perkhidmatan. (Pemeriksa luar adalah berkewajipan membayar cukai, yang mungkin dikenakan oleh Kerajaan Malaysia.
Untuk lawatan ke MEDIU, pemeriksa luar hendaklah disediakan:
a. Tiket penerbangan ekonomi pulang antara MEDIU dan negara pemeriksa luar, dengan laluan yang paling langsung;
b. Pembayaran balik perbelanjaan untuk pengangkutan di antara rumah pemeriksa luaran dan lapangan terbang di negara asal pemeriksa luar;
c. Pengangkutan antara lapangan terbang di Kuala Lumpur dan MEDIU;
d. Penginapan untuk tempoh lawatan itu; dan
e. Elaun harian sebanyak US $ 300.00

Perkara 32:

Tempoh Lawatan.
Seorang pemeriksa luar dikehendaki melawat MEDIU sekurang-kurangnya sekali semasa tempoh pelantikannya sebagai pemeriksa luar. Sebarang lawatan tidak boleh melebihi 14 hari.