PERKARA 1:

Definisi ini bermaksud perubahan dalam dasar dan makna ini dijelaskan seperti berikut:

Pelantikan sebagai ahli fakulti: untuk menentukan keperluan universiti untuk ahli fakulti berdasarkan cadangan jabatan akademik.

Ahli fakulti: pemegang kelayakan akademik berikut: pensyarah, pembantu profesor, profesor bersekutu, dan profesor.

Mereka yang mempunyai peranan yang sama seperti ahli fakulti: ahli yang dilampirkan kepada ahli fakulti dari segi dasar ini di kalangan pensyarah, tutor, guru bahasa, dan pembantu penyelidik.

Promosi: menganugerahkan ahli fakulti gred akademik yang lebih tinggi.

Beban Kerja Pengajaran Fakulti: jumlah tanggungjawab pengajaran yang diperlukan oleh fakulti dan mereka yang mempunyai peranan yang sama.

Gaji dan Bonus: Ganjaran setiap pekerja termasuk gaji dan peruntukan kewangan untuk kerja, peminjaman, kerja sepenuh masa, dan lain-lain.

Cuti: cuti yang diberikan kepada ahli fakulti tidak kira sama ada dibayar atau cuti tidak dibayar.

Perwakilan dan peminjaman: untuk mewakilkan seorang ahli fakulti untuk misi akademik di luar Universiti.

Peralihan: untuk memindahkan ahli fakulti dan mereka yang mempunyai peranan yang sama dalam skop pengkhususannya dari satu jabatan ke jabatan yang lain, atau dari fakultinya ke fakulti lain.

Tindakan Disiplin: untuk mendisiplinkan ahli fakulti dan mereka yang berada dalam peranan yang sama dengan tindakan tatatertib jika dipercayai bahawa dia melanggar tugasnya.

Penamatan Perkhidmatan: untuk menamatkan pekerjaan ahli fakulti atas alasan yang sesuai dengan yang dinyatakan dalam dasar ini.

Perkara 2:

Universiti menentukan keperluannya untuk ahli fakulti berdasarkan cadangan jabatan akademik, majlis fakulti, dan mengikut yang telah diluluskan oleh ‘Senate’ berdasarkan dasar dan prinsip yang diterima pakai oleh pihak pengurusan universiti untuk mencapai pengajaran dan pengajaran akademik universiti objektif.

Perkara 3:

Ahli fakulti adalah mereka yang memegang gred akademik berikut:

Profesor.
Profesor Madya.
Penolong profesor.
Pensyarah.

Perkara 4:

Ahli yang dianggap serupa dengan ahli fakulti berkenaan dengan polisi ini adalah:

Tutor.
Guru bahasa.
Pembantu penyelidik.

Perkara 5:

Diharapkan ahli fakulti akan dicirikan oleh ciri-ciri berikut:

Kesetiaan dan kelakuan yang baik, dan mematuhi peraturan, arahan dan peraturan kelakuan, tidak melanggar piagam kerja, mengekalkan penampilannya, dan berada di tempat yang sesuai dengan kedudukannya.
Ikuti perkembangan terbaru dalam pengkhususan beliau dan menyumbang kepada kemajuan pengkhususan beliau melalui aktiviti akademik.
Untuk menyampaikan perkembangan terkini dalam bidang pengkhususannya kepada para pelajarnya dan menanamkan cinta mereka kepada pengetahuan dan pemikiran ilmiah yang baik.
Untuk mengambil bahagian secara aktif dalam kerja-kerja majlis jabatan dan jawatankuasa dan majlis lain di mana beliau adalah ahli di peringkat jabatan, fakulti, dan universiti serta mengambil bahagian dalam kegiatan kelas.
Untuk mendedikasikan masa untuk kerja di universiti.

Perkara 6:

Pelantikan Ahli Fakulti
Setiap orang yang dilantik menjadi ahli fakulti di Universiti Antarabangsa Al-Madinah memerlukan perkara berikut:

Mempunyai reputasi yang baik dan cukup sihat untuk melaksanakan tugasan universiti dengan jayanya.
Kelayakan akademiknya mestilah dari universiti yang diiktiraf atau badan akademik. Apabila mencalonkan ahli fakulti baru dan apabila membezakan antara mereka, produktiviti saintifik, pengalaman saintifik dan akademik, kebolehan mengajar, sumbangan untuk membangunkan jabatan akademik, dan penyertaan dalam pelbagai aktiviti universiti harus dipertimbangkan.
Dia mesti memiliki sekurang-kurangnya gelar sarjana.
Lebih disukai bahawa dia mempunyai pengalaman pengajaran minimum satu tahun.
Lebih disukai bahawa dia telah menerbitkan penyelidikan atau penyelidikan yang telah diterima untuk diterbitkan dalam jurnal saintifik, khususnya jurnal antarabangsa.

Perkara 7:

Tarikh ganjaran sijil atau kelayakan adalah tarikh pengeluaran keputusan muktamad dari organisasi khusus untuk memberi sijil atau ijazah itu.

Perkara 8:

Apabila mengkaji semula permohonan untuk pelantikan sebagai ahli fakulti, ahli fakulti yang berada dalam gred yang sama bersamaan dengan gred yang diperlukan akan mengambil bahagian dalam pengundian atas keputusan pelantikan.

Perkara 9:

Ketua jabatan melaporkan pendapat dewan jabatan tentang pelantikan kepada dekan fakultas dalam waktu tidak lebih dari satu bulan dari tanggal penerimaan permohonan. Jika dekan tidak menerima cadangan bertulis daripada jabatan itu dalam tempoh yang ditetapkan, dia boleh mengemukakan perkara itu terus kepada majlis fakulti atau institut.

Perkara 10:

Pelantikan ahli fakulti mestilah bermula dari tarikh yang ditentukan dalam surat pelantikan, dan dia mesti memulakan fungsinya bermula dari tarikh itu.

Perkara 11:

Rektor boleh bersetuju untuk menangguhkan permulaan ahli fakulti, jika perlu, namun tidak boleh melebihi dua semester.
Dekan bertanggungjawab untuk memaklumkan kepada pengurus HR mengenai tarikh permulaan ahli fakulti.
Jika ahli fakulti tidak memulakan fungsinya dalam masa dua minggu dari tarikh yang ditetapkan, pelantikan itu akan ditamatkan, melainkan jika dia memberikan alasan yang diterima oleh Rektor.

Perkara 12:

Bagi pelantikan tutor dan guru bahasa, mereka dikehendaki mempunyai kelayakan berikut:

Dia mesti mempunyai sijil akademik dari universiti yang diiktiraf.
Puratanya untuk kajian universiti mesti “baik” sekurang-kurangnya.
Dia mesti memenuhi syarat lain yang ditetapkan oleh ‘Senate’.

Perkara 13:

Bagi pelantikan pensyarah, dia mesti mempunyai kelayakan berikut:

Beliau mesti memperoleh sekurang-kurangnya gelar sarjana atau setaraf dari universiti yang diiktiraf.
Jumlah keseluruhannya untuk tuan mestilah “baik” sekurang-kurangnya (jika dia menerima dari universiti yang menyediakan penggredan ini).
Dia mesti memenuhi syarat lain yang ditetapkan oleh ‘Senate’.

Perkara 14:

Untuk pelantikan seorang pembantu penyelidik, dia mesti mempunyai kelayakan berikut:
Bagi mereka yang dilantik dengan ijazah sarjana (bertajuk: Penolong Penyelidik kelas A):

Beliau mesti memperolehi sekurang-kurangnya gelar sarjana atau setaraf dari universiti yang diiktiraf dengan purata keseluruhan tidak kurang daripada “sangat baik” jika dia menerima dari universiti yang menyediakan grading jenis ini.
Dia mesti memenuhi syarat lain yang ditetapkan oleh ‘Senate’.
Bagi mereka yang dilantik dengan ijazah sarjana muda atau setaraf, mereka dipanggil pembantu penyelidik kelas B.
Beliau mesti mendapatkan ijazah universiti dari universiti yang diiktiraf dengan sekurang-kurangnya purata “baik”.
Apa-apa syarat lain dari ‘Senate’.

Perkara 15:

Tutor, pensyarah, dan guru bahasa dilantik berdasarkan cadangan majlis jabatan dan cadangan majlis fakulti, institut, atau pusat dan persetujuan Rektor.

Perkara 16:

Untuk pelantikan sebagai penolong profesor, dia mesti memperolehi PhD atau setaraf dari universiti yang diiktiraf, Senat boleh menambah syarat tambahan.

Perkara 17:

Senat boleh melantik seorang penolong profesor tanpa syarat PhD, jika perlu, berdasarkan cadangan daripada majlis jabatan dan majlis fakulti. Ini terpakai untuk pengkhususan yang tidak menganugerahkan ijazah PhD mengikut peraturan berikut:

Calon mesti memperoleh gelar sarjana atau setaraf dari universiti yang diiktiraf.
Beliau mestilah mempunyai pengalaman kerja sekurang-kurangnya tiga tahun sebagai pensyarah.
Dia mesti mempunyai sekurang-kurangnya tiga penyelidikan yang diterbitkan setelah mencapai ijazah sarjana, dan dia mesti menjadi penyelidik utama sekurang-kurangnya satu.

Perkara 18:

Bagi pelantikan sebagai profesor bersekutu, dia mesti mendapatkan kelayakan yang berikut:

Dia mesti memperoleh ijazah PhD dari universiti yang diiktiraf.
Pengalaman mengajar sekurang-kurangnya 4 tahun selepas dilantik sebagai pembantu profesor sebagai ahli fakulti di universiti atau universiti lain yang diiktiraf.
Dia mesti dipromosikan secara akademik ke tahap profesor bersekutu.

Perkara 19:

Untuk pelantikan sebagai profesor, dia mesti mendapatkan kelayakan yang berikut:

Dia mesti memperoleh ijazah PhD dari universiti yang diiktiraf.
Pengalaman mengajar sekurang-kurangnya 8 tahun, dengan sekurang-kurangnya 4 dari mereka sebagai profesor bersekutu, sebagai ahli fakulti di universiti atau universiti lain yang diiktiraf.
Dia mesti dipromosikan secara akademik ke tahap profesor.

Perkara 20:

Ahli fakulti dilantik berdasarkan pencalonan majlis jabatan yang mereka akan bekerja dan cadangan majlis fakulti, institut, atau pusat dan persetujuan Rektor.

Perkara 21:

Ahli-ahli fakulti di universiti yang mempunyai pengalaman mengajar akan dikategorikan gaji mengikut peraturan berikut:

Pengalaman mesti selepas dia memperoleh kelayakan yang diperlukan untuk pelantikan.
Pengalaman mesti dalam pengkhususan yang sama di universiti yang diiktiraf, badan kerajaan, dan organisasi antarabangsa.
Untuk tujuan gaji, pengalaman akan dikira sebagai berikut:
Pengalaman sebagai ahli fakulti di universiti adalah berdasarkan tahun demi tahun.
Pengalaman tidak mengajar, jika ia adalah homogen dengan pengkhususan adalah pada asas tahun demi tahun.

Perkara 22:

Ahli fakulti dilantik dalam kontrak untuk kali pertama untuk tempoh maksimum dua tahun, mungkin pengecualian dalam hal profesor dan profesor bersekutu berdasarkan saran dari Dekan fakultas dan rekomendasi dari Deputi Rektor yang kedudukan berada di bawah bidang kuasanya, dan perjanjian Rektor untuk meningkatkan tempoh tidak melebihi 4 tahun.

Perkara 23:

Pertama:
Proses mengkaji semula kontrak adalah berdasarkan penilaian tahunan ahli fakulti mengikut sistem penilaian universiti yang diluluskan. Jawatankuasa jabatan untuk pelantikan dan pembaharuan kontrak, jawatankuasa fakulti untuk pelantikan dan promosi perlu menilai pencapaian dan kebolehan peribadi setiap ahli fakulti dalam rangka fungsinya dan memberikan galakan dan panduan yang diperlukan untuk meningkatkan prestasi dan menyediakan kestabilan dan meningkatkan produktiviti yang membina dan inovatif.

Kedua:
Jawatankuasa jabatan untuk pelantikan dan pembaharuan kontrak bertanggungjawab untuk menyemak rekod akademik ahli fakulti dan penilaian tahunannya.

Perkara 24:

Ahli fakulti yang mempunyai ijazah penolong profesor atau profesor bersekutu boleh memohon promosi 6 bulan sebelum tarikh melengkapkan tempoh undang-undang yang diperlukan untuk ijazah yang lebih tinggi jika dia memenuhi syarat undang-undang yang lain yang diperlukan untuk ijazah ini. Tarikh promosi ke ijazah yang lebih tinggi ialah tarikh di mana tempoh undang-undang berakhir. Dalam semua kes, ‘Senate’ memutuskan untuk promosi dalam tempoh tidak lebih daripada 6 bulan dari tarikh cadangan oleh jawatankuasa promosi. Kriteria promosi di universiti akan berdasarkan kepada yang berikut:

Penyelidikan dan penerbitan 37.5%

Pengajaran dan pengawasan 37.5%

Kecemerlangan akademik dan kepimpinan 10%

Melayani universiti dan masyarakat 15%

Perkara 25:

Beban kerja pengajaran untuk ahli fakulti dan mereka dalam peranan yang sama adalah seperti berikut:

Pengajaran Teras Akademik / Pengajaran Tidak Langsung Maksimum / Maksimum Profesor 15 jam 300 pelajar Profesor Madya 15 jam 300 pelajar Penolong Profesor 15 jam 300 pelajar Pensyarah 15 jam 300 pelajar Tutor 16 jam 300 pelajar Guru Bahasa 18 jam 300 pelajar

Beban kerja pengajaran untuk ahli fakulti boleh ditingkatkan dalam kes di mana bilangan pelajar tidak dapat menampung kos operasi.

Perkara 26:

Para ahli fakulti dan mereka dalam peranan yang sama melaksanakan 40 jam kerja setiap minggu dalam pengajaran, penyelidikan, bimbingan, jam pejabat, jawatankuasa akademik, dan kerja lain yang ditugaskan oleh pihak-pihak khusus di universiti.

Perkara 27:

Tanggungjawab pengajaran akan dikurangkan bagi mereka yang bertanggungjawab untuk kerja-kerja pentadbiran seperti Dekan dan timbalan mereka dan pengurus pusat akademik. Beban kerja pengajaran tidak boleh melebihi 50% dari beban yang disebutkan di atas. Mengenai ketua jabatan akademik, beban kerja pengajaran berkurang dan tidak boleh melebihi dua pertiga daripada beban yang disebutkan di atas.

Perkara 28:

Sekiranya jam pengajaran atau bilangan pelajar untuk ahli fakulti dan mereka yang berada dalam peranan yang sama meningkat kepada lebih daripada beban yang diluluskan, mereka boleh mendapatkan elaun untuk pengajaran tambahan dengan keputusan dari majlis fakulti.

Perkara 29:

Ahli fakulti boleh menghadiri persidangan dan seminar mengikut peraturan berikut:

Harus ada hubungan antara topik persidangan atau seminar dan pengkhususan ahli fakulti atau fungsi sebenarnya. Penyertaan dalam persidangan atau seminar itu mestilah mengikut cadangan majlis fakulti dan jabatan dan persetujuan Rektor. Peserta dalam persidangan atau seminar itu mesti memberi pihak universiti tentang laporan mengenai penyertaannya. Ahli fakulti boleh mendapatkan tiket penerbangan dan penggantian delegasi untuk penyertaan dalam persidangan atau seminar tersebut. Ia mungkin terhad untuk tiket penerbangan sahaja atau kebenaran untuk hadir tanpa komitmen kewangan.

Perkara 30:

Ia dibenarkan untuk menggunakan perkhidmatan ahli fakulti sebagai perunding sambilan di pihak kerajaan atau sektor swasta atau organisasi serantau atau antarabangsa mengikut perkara berikut:

Beliau mestilah seorang perunding di bidang pengkhususannya.
Permintaan tersebut hendaklah dikemukakan dari kementerian khusus untuk organisasi kerajaan atau dari ketua organisasi untuk sektor swasta dan organisasi serantau atau antarabangsa kepada Rektor.
Perjanjian mengenai perundingan dan pembaharuan adalah dengan surat dari Rektor berdasarkan rekomendasi fakultas dan jabatan majlis.
Perunding hendaklah mengemukakan laporan kepada Rektor mengenai kerja-kerja yang dilakukan semasa rundingan itu apabila tempoh rundingan selesai.
Kerja ahli fakulti sebagai perunding sambilan tidak boleh mempengaruhi fungsi asasnya, terutama dalam aspek berikut:
Beban kerja mengajar ahli fakulti.
Kehadirannya di pejabat semasa waktu pejabat.
Penyertaan dalam jawatankuasa dan majlis yang dianggap oleh universiti sebagai keperluan baginya.
Menghadiri persidangan, simposium, dan seminar.

Perkara 31:

Pertama:
Ia dibenarkan untuk mewakilkan ahli fakulti atau mereka yang mempunyai peranan yang sama untuk bekerja untuk organisasi lain dengan keputusan daripada Rektor berdasarkan cadangan daripada majlis fakulti dan jabatan. Universiti membayar gaji dan elaun pengangkutan bulanan, melainkan dipersetujui sebaliknya.

Kedua:
Ia dibenarkan untuk menghantar ahli fakulti atau mereka yang mempunyai peranan yang sama untuk pemansuhan dengan keputusan daripada Rektor berdasarkan cadangan daripada majlis fakulti dan jabatan. Rektor boleh membatalkan keputusan penggantian sebelum tamat tempoh.

Perkara 32:

Ia dibenarkan, dengan keputusan daripada Rektor berdasarkan cadangan daripada majlis fakulti dan jabatan, untuk mewakilkan seorang ahli fakulti untuk misi keluar dari ibu pejabat universiti untuk tempoh tidak melebihi 4 bulan. Sekiranya perlu, ia dibenarkan untuk meluaskan tempoh hingga satu tahun dan perwakilan dianggap sebagai seseorang yang meminjam jika tempoh tidak melebihi satu bulan, jika jangka masa melebihi satu bulan dia dianggap sebagai pekerja yang dihantar untuk latihan.

Perkara 33:

Ia dibenarkan oleh keputusan daripada Rektor berdasarkan cadangan daripada majlis-majlis fakulti dan jabatan dan ‘Senate’, bagi ahli fakulti untuk melakukan penyelidikan di universiti lain semasa bercuti mengikut peraturan-peraturan berikut:

Dia mesti memohon untuk perjalanan dengan dokumen sokongan.
Dia mesti mengemukakan laporan selepas dia kembali ke majlis jabatan mengenai pencapaian yang akan dilaporkan kepada ‘Senate’.
Dia boleh diberi tiket penerbangan atau kebenaran untuk hadir tanpa komitmen kewangan.

Perkara 34:

Ia dibenarkan untuk memindahkan ahli fakulti dan mereka yang mempunyai peranan yang sama dalam julat pengkhususannya dari satu jabatan ke jabatan yang lain dalam fakulti yang sama dengan keputusan daripada Rektor berdasarkan cadangan daripada majlis fakulti dan majlis jabatan masing-masing.

Perkara 35:

Ia dibenarkan untuk memindahkan ahli fakulti dan mereka yang mempunyai peranan yang sama dalam pelbagai bidang pengkhususannya dari satu fakulti ke universiti lain melalui keputusan oleh Rektor berdasarkan cadangan daripada majlis jabatan asal dan fakulti dan majlis jabatan dan fakulti bahawa dia akan dipindahkan.

Perkara 36:

Jawatankuasa jawatankuasa tatatertib untuk ahli fakulti dan mereka yang mempunyai peranan yang sama hendaklah dibentuk dengan keputusan daripada Rektor dan akan seperti berikut:

Seorang Timbalan Rektor sebagai pengerusi.
Seorang Dekan selain daripada yang menyiasat ahli itu.
Ahli fakulti dengan gred tidak kurang daripada profesor sebagai ahli.
Salah seorang pakar dalam syariah atau peraturan sebagai ahli.

Perkara 37:

Dengan mengambil kira disiplin kakitangan, seorang Dekan, yang dilantik oleh Rektor, bertanggungjawab untuk menyiasat ahli fakulti secara langsung jika dia jatuh dalam tugasnya. Dekan melaporkan kepada Rektor tentang keputusan siasatan, dan Rektor menyerahkan anggota disiasat kepada jawatankuasa disiplin jika perlu.

Perkara 38:

Rektor boleh menggantung kerja mana-mana ahli fakulti dan mereka yang mempunyai peranan yang sama jika perlu. Tempoh penggantungan tidak boleh melebihi 3 bulan, melainkan jika ada keputusan oleh jawatankuasa tatatertib.

Tempoh penggantungan boleh dilanjutkan, berdasarkan keadaan; Walau bagaimanapun, ia tidak boleh melebihi satu tahun setiap kali.

Perkara 39:

Kakitangan yang digantung mendapat 50% daripada gaji bersihnya. Jika dia tidak bersalah atau dihukum oleh selain daripada penamatan, dia mendapat gaji yang lain. Jika dia dihukum dengan penamatan, dia tidak perlu membayar balik apa yang dia terima melainkan jika badan tatatertib memutuskan sebaliknya.

Perkara 40:

Rektor memberitahu anggota fakulti dan mereka dalam peranan yang sama yang ditugaskan kepada jawatankuasa tatatertib dengan tuduhan dan salinan laporan penyiasatan dalam surat sekurang-kurangnya 15 hari lebih awal dari tarikh percubaan.

Perkara 41:

Ahli fakulti, dan mereka yang dalam peranan yang sama, yang ditugaskan kepada jawatankuasa tatatertib boleh melihat siasatan yang dijalankan pada hari-hari yang dipilih oleh Rektor.

Perkara 42:

Jawatankuasa disiplin mengkaji semula kes yang ditetapkan seperti berikut:

Pengerusi jawatankuasa memilih sekretaris jawatankuasa.
Jawatankuasa mengadakan mesyuarat dengan jemputan dari pengerusi.
Jawatankuasa ini mengadakan mesyuarat di hadapan anggota yang disiasat atau wakilnya; jika dia atau wakilnya tidak menghadiri mesyuarat, jawatankuasa boleh menyemak semula kes itu dan menyelesaikan langkah penyiasatan secara rahsia. Jawatankuasa boleh mendengar saksi jika perlu.
Jawatankuasa disiplin memutuskan oleh majoriti undian, mesyuaratnya tidak akan sah kecuali dua pertiga dari anggota jawatankuasa menghadiri mesyuarat. Jawatankuasa melaporkan kepada Rektor yang dilampirkan dengan fail kes dalam tempoh tidak lebih daripada dua bulan untuk menentukan tarikh penyerahan. Jika Rektor tidak meluluskan keputusan jawatankuasa, keputusan itu akan dikembalikan kepada jawatankuasa itu, jika jawatankuasa itu menegaskan keputusannya perkara itu akan dibangkitkan kepada ‘Senate’ yang memberikan keputusan muktamad.
Rektor memberitahu ahli fakulti, dan mereka yang mempunyai peranan yang sama, dengan keputusan jawatankuasa apabila ia dikeluarkan dalam bentuk tertulis.
Ahli fakulti, dan mereka yang mempunyai peranan yang sama, boleh bertanding keputusan oleh surat yang dilaporkan kepada Rektor dalam masa 30 hari dari tarikh diberitahu tentang keputusan jawatankuasa, melainkan keputusannya adalah muktamad. Jika pertandingan itu dilakukan sebelum tarikh tamat tempoh, Rektor akan mengembalikan kes itu kepada jawatankuasa tatatertib untuk mengkaji sekali lagi, jika jawatankuasa itu menegaskan keputusannya perkara itu akan dibangkitkan kepada Senat yang memberikan keputusan muktamad.

Perkara 43:

Tindakan tatatertib yang akan diambil untuk ahli fakulti dan mereka yang mempunyai peranan yang serupa adalah:

Amaran.
Menyalahkan.
Potongan gaji tidak melebihi gaji tiga bulan dan potongan bulanan tidak lebih daripada tiga kali gaji.
Pencegahan dari satu kenaikan.
Promosi tunduk untuk 1 tahun.
Penamatan.

Perkara 44:

Tiada kesan prosiding tatatertib dalam prosiding kehakiman lain yang timbul daripada insiden yang sama.

Perkara 45:

Pertama:
Rektor boleh memberi amaran kepada ahli fakulti dan mereka yang mempunyai peranan yang sama yang melanggar tugas mereka melalui bentuk bertulis atau lisan, dan Rektor boleh menandatangani hukuman amaran dan menyalahkan anggota fakulti selepas mereka disiasat dan selepas mendengarnya, keputusan Rektor dalam kes ini adalah muktamad.

Kedua:
Dekan mesti memaklumkan kepada Rektor berdasarkan apa yang mereka peroleh dari ketua-ketua jabatan atau dari pengawasan mereka kepada anggota fakultas dan mereka yang mempunyai peran yang sama jika mereka melanggar tugas yang diperlukan.

Perkara 46:

Perkhidmatan ahli fakulti ditamatkan berdasarkan mana-mana sebab berikut:

Persaraan.
Memohon bersara sebelum mencapai umur yang diluluskan mengikut sistem persaraan.
Penamatan kerja.
Kecacatan kesihatan.
Ketiadaan tanpa permintaan maaf atau penolakan untuk melaksanakan keputusan pemindahan.
Penamatan sebab sebab disiplin.
Penamatan atas sebab keselamatan dari negara tempat dia bekerja.

Perkara 47:

Ahli fakulti dan mereka yang dalam peranan yang sama merujuk kepada bersara oleh keputusan daripada Rektor jika dia mencapai umur 70 tahun. Rektor boleh melanjutkan penggajian kakitangan selama 70 tahun pada tahun akademik sehingga akhir tahun berdasarkan cadangan dari pengurus. Ia boleh memanjangkan penggajian kakitangan selama 70 tahun selama satu tempoh atau tempoh sehingga ia mencapai 75 tahun.

Perkara 48:

Sekiranya ahli fakulti atau mereka dalam peranan yang sama gagal melakukan tugas mereka akibat penyakit, Rektor melaporkan perkara ini kepada ‘Senate’ untuk menamatkan kerja kakitangan.

Perkara 49:

Rektor, berdasarkan cadangan daripada majlis-majlis jabatan dan fakulti yang dihormati, boleh menyemak penerimaan perletakan jawatan ahli fakulti dan mereka yang mempunyai peranan yang sama atau merujuk mereka untuk asas persaraan awal pada permohonan mereka.

Perkara 50:

Universiti boleh menggunakan ahli fakulti separuh masa, dan mereka boleh diberikan tugas pentadbiran.

Perkara 51:

Penggunaan ahli fakulti separuh masa tidak akan lebih daripada dua tahun tertakluk kepada pembaharuan dengan keputusan daripada Rektor berdasarkan kelulusan ‘Senate’ dan cadangan daripada majlis-majlis jabatan dan fakulti masing-masing.

Perkara 52:

Ahli fakulti separuh masa perlu mematuhi tugas anggota fakulti yang ditetapkan dalam dasar ini.

Perkara 53:

Jika ahli fakulti separuh masa melanggar mana-mana tugas tugasnya, tindakan tatatertib yang dipohon untuk ahli fakulti akan digunakan seperti yang termaktub dalam polisi ini dan kontrak pekerjaan.

Perkara 54:

Ahli fakulti separuh masa mendapat imbuhan untuk setiap unit pengajaran yang diluluskan dalam rancangan kajian universiti.