Perkara 2:
Universiti menentukan keperluannya untuk ahli fakulti berdasarkan cadangan jabatan akademik, majlis fakulti, dan mengikut yang telah diluluskan oleh ‘Senate’ berdasarkan dasar dan prinsip yang diterima pakai oleh pihak pengurusan universiti untuk mencapai pengajaran dan pengajaran akademik universiti objektif.
Perkara 3:
Ahli fakulti adalah mereka yang memegang gred akademik berikut:
Profesor.
Profesor Madya.
Penolong profesor.
Pensyarah.
Perkara 4:
Ahli yang dianggap serupa dengan ahli fakulti berkenaan dengan polisi ini adalah:
Tutor.
Guru bahasa.
Pembantu penyelidik.
Perkara 5:
Diharapkan ahli fakulti akan dicirikan oleh ciri-ciri berikut:
Kesetiaan dan kelakuan yang baik, dan mematuhi peraturan, arahan dan peraturan kelakuan, tidak melanggar piagam kerja, mengekalkan penampilannya, dan berada di tempat yang sesuai dengan kedudukannya.
Ikuti perkembangan terbaru dalam pengkhususan beliau dan menyumbang kepada kemajuan pengkhususan beliau melalui aktiviti akademik.
Untuk menyampaikan perkembangan terkini dalam bidang pengkhususannya kepada para pelajarnya dan menanamkan cinta mereka kepada pengetahuan dan pemikiran ilmiah yang baik.
Untuk mengambil bahagian secara aktif dalam kerja-kerja majlis jabatan dan jawatankuasa dan majlis lain di mana beliau adalah ahli di peringkat jabatan, fakulti, dan universiti serta mengambil bahagian dalam kegiatan kelas.
Untuk mendedikasikan masa untuk kerja di universiti.
Perkara 6:
Pelantikan Ahli Fakulti
Setiap orang yang dilantik menjadi ahli fakulti di Universiti Antarabangsa Al-Madinah memerlukan perkara berikut:
Mempunyai reputasi yang baik dan cukup sihat untuk melaksanakan tugasan universiti dengan jayanya.
Kelayakan akademiknya mestilah dari universiti yang diiktiraf atau badan akademik. Apabila mencalonkan ahli fakulti baru dan apabila membezakan antara mereka, produktiviti saintifik, pengalaman saintifik dan akademik, kebolehan mengajar, sumbangan untuk membangunkan jabatan akademik, dan penyertaan dalam pelbagai aktiviti universiti harus dipertimbangkan.
Dia mesti memiliki sekurang-kurangnya gelar sarjana.
Lebih disukai bahawa dia mempunyai pengalaman pengajaran minimum satu tahun.
Lebih disukai bahawa dia telah menerbitkan penyelidikan atau penyelidikan yang telah diterima untuk diterbitkan dalam jurnal saintifik, khususnya jurnal antarabangsa.
Perkara 7:
Tarikh ganjaran sijil atau kelayakan adalah tarikh pengeluaran keputusan muktamad dari organisasi khusus untuk memberi sijil atau ijazah itu.
Perkara 8:
Apabila mengkaji semula permohonan untuk pelantikan sebagai ahli fakulti, ahli fakulti yang berada dalam gred yang sama bersamaan dengan gred yang diperlukan akan mengambil bahagian dalam pengundian atas keputusan pelantikan.
Perkara 9:
Ketua jabatan melaporkan pendapat dewan jabatan tentang pelantikan kepada dekan fakultas dalam waktu tidak lebih dari satu bulan dari tanggal penerimaan permohonan. Jika dekan tidak menerima cadangan bertulis daripada jabatan itu dalam tempoh yang ditetapkan, dia boleh mengemukakan perkara itu terus kepada majlis fakulti atau institut.
Perkara 10:
Pelantikan ahli fakulti mestilah bermula dari tarikh yang ditentukan dalam surat pelantikan, dan dia mesti memulakan fungsinya bermula dari tarikh itu.
Perkara 11:
Rektor boleh bersetuju untuk menangguhkan permulaan ahli fakulti, jika perlu, namun tidak boleh melebihi dua semester.
Dekan bertanggungjawab untuk memaklumkan kepada pengurus HR mengenai tarikh permulaan ahli fakulti.
Jika ahli fakulti tidak memulakan fungsinya dalam masa dua minggu dari tarikh yang ditetapkan, pelantikan itu akan ditamatkan, melainkan jika dia memberikan alasan yang diterima oleh Rektor.
Perkara 12:
Bagi pelantikan tutor dan guru bahasa, mereka dikehendaki mempunyai kelayakan berikut:
Dia mesti mempunyai sijil akademik dari universiti yang diiktiraf.
Puratanya untuk kajian universiti mesti “baik” sekurang-kurangnya.
Dia mesti memenuhi syarat lain yang ditetapkan oleh ‘Senate’.
Perkara 13:
Bagi pelantikan pensyarah, dia mesti mempunyai kelayakan berikut:
Beliau mesti memperoleh sekurang-kurangnya gelar sarjana atau setaraf dari universiti yang diiktiraf.
Jumlah keseluruhannya untuk tuan mestilah “baik” sekurang-kurangnya (jika dia menerima dari universiti yang menyediakan penggredan ini).
Dia mesti memenuhi syarat lain yang ditetapkan oleh ‘Senate’.
Perkara 14:
Untuk pelantikan seorang pembantu penyelidik, dia mesti mempunyai kelayakan berikut:
Bagi mereka yang dilantik dengan ijazah sarjana (bertajuk: Penolong Penyelidik kelas A):
Beliau mesti memperolehi sekurang-kurangnya gelar sarjana atau setaraf dari universiti yang diiktiraf dengan purata keseluruhan tidak kurang daripada “sangat baik” jika dia menerima dari universiti yang menyediakan grading jenis ini.
Dia mesti memenuhi syarat lain yang ditetapkan oleh ‘Senate’.
Bagi mereka yang dilantik dengan ijazah sarjana muda atau setaraf, mereka dipanggil pembantu penyelidik kelas B.
Beliau mesti mendapatkan ijazah universiti dari universiti yang diiktiraf dengan sekurang-kurangnya purata “baik”.
Apa-apa syarat lain dari ‘Senate’.
Perkara 15:
Tutor, pensyarah, dan guru bahasa dilantik berdasarkan cadangan majlis jabatan dan cadangan majlis fakulti, institut, atau pusat dan persetujuan Rektor.
Perkara 16:
Untuk pelantikan sebagai penolong profesor, dia mesti memperolehi PhD atau setaraf dari universiti yang diiktiraf, Senat boleh menambah syarat tambahan.
Perkara 17:
Senat boleh melantik seorang penolong profesor tanpa syarat PhD, jika perlu, berdasarkan cadangan daripada majlis jabatan dan majlis fakulti. Ini terpakai untuk pengkhususan yang tidak menganugerahkan ijazah PhD mengikut peraturan berikut:
Calon mesti memperoleh gelar sarjana atau setaraf dari universiti yang diiktiraf.
Beliau mestilah mempunyai pengalaman kerja sekurang-kurangnya tiga tahun sebagai pensyarah.
Dia mesti mempunyai sekurang-kurangnya tiga penyelidikan yang diterbitkan setelah mencapai ijazah sarjana, dan dia mesti menjadi penyelidik utama sekurang-kurangnya satu.
Perkara 18:
Bagi pelantikan sebagai profesor bersekutu, dia mesti mendapatkan kelayakan yang berikut:
Dia mesti memperoleh ijazah PhD dari universiti yang diiktiraf.
Pengalaman mengajar sekurang-kurangnya 4 tahun selepas dilantik sebagai pembantu profesor sebagai ahli fakulti di universiti atau universiti lain yang diiktiraf.
Dia mesti dipromosikan secara akademik ke tahap profesor bersekutu.
Perkara 19:
Untuk pelantikan sebagai profesor, dia mesti mendapatkan kelayakan yang berikut:
Dia mesti memperoleh ijazah PhD dari universiti yang diiktiraf.
Pengalaman mengajar sekurang-kurangnya 8 tahun, dengan sekurang-kurangnya 4 dari mereka sebagai profesor bersekutu, sebagai ahli fakulti di universiti atau universiti lain yang diiktiraf.
Dia mesti dipromosikan secara akademik ke tahap profesor.
Perkara 20:
Ahli fakulti dilantik berdasarkan pencalonan majlis jabatan yang mereka akan bekerja dan cadangan majlis fakulti, institut, atau pusat dan persetujuan Rektor.
Perkara 21:
Ahli-ahli fakulti di universiti yang mempunyai pengalaman mengajar akan dikategorikan gaji mengikut peraturan berikut:
Pengalaman mesti selepas dia memperoleh kelayakan yang diperlukan untuk pelantikan.
Pengalaman mesti dalam pengkhususan yang sama di universiti yang diiktiraf, badan kerajaan, dan organisasi antarabangsa.
Untuk tujuan gaji, pengalaman akan dikira sebagai berikut:
Pengalaman sebagai ahli fakulti di universiti adalah berdasarkan tahun demi tahun.
Pengalaman tidak mengajar, jika ia adalah homogen dengan pengkhususan adalah pada asas tahun demi tahun.
Perkara 22:
Ahli fakulti dilantik dalam kontrak untuk kali pertama untuk tempoh maksimum dua tahun, mungkin pengecualian dalam hal profesor dan profesor bersekutu berdasarkan saran dari Dekan fakultas dan rekomendasi dari Deputi Rektor yang kedudukan berada di bawah bidang kuasanya, dan perjanjian Rektor untuk meningkatkan tempoh tidak melebihi 4 tahun.
Perkara 23:
Pertama:
Proses mengkaji semula kontrak adalah berdasarkan penilaian tahunan ahli fakulti mengikut sistem penilaian universiti yang diluluskan. Jawatankuasa jabatan untuk pelantikan dan pembaharuan kontrak, jawatankuasa fakulti untuk pelantikan dan promosi perlu menilai pencapaian dan kebolehan peribadi setiap ahli fakulti dalam rangka fungsinya dan memberikan galakan dan panduan yang diperlukan untuk meningkatkan prestasi dan menyediakan kestabilan dan meningkatkan produktiviti yang membina dan inovatif.
Kedua:
Jawatankuasa jabatan untuk pelantikan dan pembaharuan kontrak bertanggungjawab untuk menyemak rekod akademik ahli fakulti dan penilaian tahunannya.